Idworx oPinion na 22000 km
Vandaag, 3 november 2018, met mijn Idworx terug geweest naar Bongers Bikes voor een beurt. 22000 km op de teller en blijkbaar moet elke 10000 km de olie ververst worden. Dus het was weer tijd. Nog even gevraagd of mijn banden nog goed genoeg waren en dat ware ze blijkbaar wel. Zelf dacht ik eigenlijk van niet, maar door de ondiepe velg krijg ik er geen nieuwe band op.
Nog gemeld dat dat ik de pinion bij het wegrijden soms even in d eversnelling moet schieten, maar daar lijkt niets mee gedaan te zijn (of te kunnen worden). Wel een probleem is de slijtage van de tandwielen. Het voortandwiel is versleten en de rest eigenlijk nog niet echt. Natuurlijk denk je dan, net als bij een ketting, dat je alles miet vervangen, maar hier twijfel ik toch.
Het voortandwiel is van aluminium, het achtertandwiel van RVS. Logisch dat die sneller slijt als ze beiden bijna even groot zijn (32 en 39 tanden). Waarschijnlijk is de materiaalkeuze gebaseerd op een groot voortandwiel en een klein tandwiel zoals bij een Rohloff naaf.
Toch denk ik dat ik het ga proberen met alleen nieuw voortandwiel. Ik moet erover twee weken voor terug, dus wordt vervolgd.
Ik rij zelf ook sinds een jaar op een fiets met Pinion. Ik kwam van de racefiets af en rij nu het woon-werk verkeer op een reisfiets. Heerlijk hoe comfortabel het fietst en ik heb tijd over in de slechte-weer-maanden omdat ik niet te pas en te onpas de ketting moet schoonmaken en smeren (als voorbeeld van het onderhoud).
Ik heb zelf ook het geluid dat je typeert als het lostrekken van plakband ervaren. Met een heel klein beetje vaseline op de tandjes van het voorste tandwiel was dat weg. Ook heb ik de uitlijning en de spanning laten checken. Wat mij wel opviel was dat het optrad bij droge omstandigheden. Bij regen, of tijdelijke water uit een bidon, over de riem te krijgen was het geluid weg. Die vaseline of spray die jij gebruikt zullen dezelfde werking wel hebben als het water.
Er wordt als minpunt van een Pinion wel eens vermeld dat het terugschakelen niet onder belasting kan. Hoewel ik weinig opgangen tegenkom waar ik niet vooraf al in de juiste versnelling zit om de het klimmetje aan te gaan kan ik wel beamen dat je inderdaad daadwerkelijk de kracht van de pedalen moet halen als je wilt terugschakelen. Wat zij je ervaringen daarmee?
Ik heb zelf slechts sporadisch een ‘probleem’ met schakelmechanisme gehad. Ik heb denk twee keer gehad dat ik via de 13 terug naar de 12 ging en dat hij dan even protesteerde. Dat heb ik met mijn derailleur vaker gehad wat dat betreft. Ik moest zelf vooral wennen aan de draairichting van het mechanisme. In mijn systeem zat vóór de gewenning blijkbaar een andere draairichting dan gewenst is. Dacht ik snel terug te schakelen en dan trapte ik ineens veel zwaarder, of andersom. Daar ben ik inmiddels aan gewend geraakt.
Het lekkerste blijft het comfort van de fiets (Geen Idworx maar een Santos in mijn geval) het zorgeloos wegzetten na een natte rit om de volgende rit weer gewoon te pakken zonder de hinderlijke geluiden dieeen aandrijving met ketting zo enorm tekent. Ja…….het was een bak geld voor een fiets maar dat wist ik voordat ik zei: “deze wil ik graag bestellen”. Daar moet ik later dan ook niet meer over klagen,. Dat doe ik dan ook niet……zeker niet wanneer de fiets zich zo blijft gedragen als hij tot nu toe heeft gedaan.
Ik zal deze maand voor de eerste jaarlijkse beurt. Er staat ongeveer 7500 km op de teller op dat moment denk ik. Ik ervaar nog geen slijtage aan de tandwielen.
Leuk om je ervaringen een keer te lezen. Er worden weinig ervaringen gedeeld wat betreft de Pinion.