Idworx oPinion na 22000 km

Vandaag, 3 november 2018, met mijn Idworx terug geweest naar Bongers Bikes voor een beurt. 22000 km op de teller en blijkbaar moet elke 10000 km de olie ververst worden. Dus het was weer tijd. Nog even gevraagd of mijn banden nog goed genoeg waren en dat ware ze blijkbaar wel. Zelf dacht ik eigenlijk van niet, maar door de ondiepe velg krijg ik er geen nieuwe band op.

Nog gemeld dat dat ik de pinion bij het wegrijden soms even in d eversnelling moet schieten, maar daar lijkt niets mee gedaan te zijn (of te kunnen worden). Wel een probleem is de slijtage van de tandwielen. Het voortandwiel is versleten en de rest eigenlijk nog niet echt. Natuurlijk denk je dan, net als bij een ketting, dat je alles miet vervangen, maar hier twijfel ik toch.
Het voortandwiel is van aluminium, het achtertandwiel van RVS. Logisch dat die sneller slijt als ze beiden bijna even groot zijn (32 en 39 tanden). Waarschijnlijk is de materiaalkeuze gebaseerd op een groot voortandwiel en een klein tandwiel zoals bij een Rohloff naaf.

Toch denk ik dat ik het ga proberen met alleen nieuw voortandwiel. Ik moet erover twee weken voor terug, dus wordt vervolgd.

Achtertandwiel met beperkte slijtage

Voortandwiel met aanzienlijke slijtage