Idworx oPinion; de eerste 500 km

Na lang wikken en wegen, inclusief onderhandelen, besloot ik voor een zwarte Idworx oPinion, modeljaar 2015. Een dure fiets, maar na anderhalf jaar sparen moest het kunnen. Inmiddels heb ik er in drie en een halve week meer dan 500 km. mee gereden en dus tijd om mijn ervaringen op te schrijven. Ik fiets dagelijks ‘s ochtends 15 km. naar mijn werk en diezelfde 15 ‘s avonds ook weer terug. Dus de eerste ervaringen zijn opgedaan tijdens relatief korte stukken.

De eerste dagen beleefde ik een soort zwevend gevoel van fietsen. Het leek soms alsof ik iets versneld werd. Mijn zorg over de extra weerstand lijkt mee te vallen. Ik houd sinds anderhalf jaar mijn kilometers bij met Strava en binnen de eerste week wist ik ongemerkt een aantal PR’s te verbeteren.

Mogelijk moet de Pinion nog wat inlopen. Bij tegenwind, waarbij ik wat meer kracht op de pedalen moet zetten, voelt het rauw aan. Je voelt een vibratie vanuit de pedalen komen. Ik hoop dat dat langzaam wat minder zal worden.

De verdeling van de versnelling is zoals ik hem verwachtte zie eerder artikel. Ik heb 18 versnellingen. Bij het stoplicht moet ik niet lager dan de 6e gaan. Ik schakel dan in stappen van 2 à 3 versnellingen tegelijk naar de 12e. Afhankelijk van de wind eindig ik vervolgens in 12, 13 of 14. Helaas zitten daar geen stapjes tussen. Omdat ik een hoge cadans niet prettig vind fietsen, schakel ik regelmatig naar een hogere versnelling om vervolgens te constateren dat die te zwaar trapt.  Ik ben waarschijnlijk verwend door mijn derailleur versnelling met stapjes van 1 tand op de achtercassette want Pinion is qua stapjes immers beter dan alle naaf versnellingen. Als ik geen derailleur meer wil, moet ik dus gewoon wennen!

Een lastig punt gedurende de eerste dagen was de afwijking die ik blijkbaar in mijn rechtervoet heb. Ik fiets iets met de hiel naar binnen waardoor deze regelmatig de crank raakt nabij de trapas. Ik heb dat ook op mijn vorige fiets zo gehad, waarbij duidelijke slijtage van de crank het gevolg is. Dat wil ik natuurlijk niet op mijn nieuwe fiets en bovendien voelt het ook niet prettig. Omdat ik met SPD clips rijd kon ik de voet niet meteen verder naar buiten zetten. Bovendien had ik het gevoel dat ik door de brede Pinion de voeten al iets verder uit elkaar heb staan. Dat laatste heb ik nagemeten en dat blijkt niet het geval. De cranck is daardoor echter wel iets rechter dan op mijn oude fiets, waardoor het verklaarbaar is dat ik de crank inderdaad iets vaker raak. Ik heb de oplossing gezocht in het iets verder opschuiven van het SPD plaatje onder de schoen. Daarmee is het probleem verminderd, maar nog niet helemaal over. Ik betrap me er zelf op dat ik soms de voet iets verder naar buiten houd dan mijn natuurlijke houding. Dat zorgt voor wat last van de kuitspier en enkel. Maar bij stukken van 15 km. valt dat effect mee.

Nu, na drie weken, wordt het waarschijnlijk tijd voor de eerste service beurt (officieel na 1000 km). Af en toe schiet de versnelling namelijk over of in de juiste positie tijdens het rijden. Mogelijk moeten de kabels dus opnieuw worden afgesteld.

Het schakelen gaat overigens goed, waarbij opgemerkt moet worden dat ik gewend aan het fietsen met GripShift. Terugschakelen bij een stoplicht is echter flink wennen. Het moet in twee slagen waarbij ik nooit helemaal zeker weet waar ik uit kom. Ik zit immers niet continu te kijken waar die in staat.

Bij het wegrijden in een lage versnelling voelt de omwenteling niet altijd als rond. het voelt alsof je binnenin over kleine hobbels rijdt. Misschien ook inlopen? Op zich geen probleem omdat ik al snel op een hoger toerental kom en verder op schakel.

De riemaandrijving is vooralsnog een succes. Ik heb al aardig wat natte omstandigheden gehad en bij mijn vorige fiets had ik al zeker vier keer de ketting weer in moeten spuiten. Nu blijft het fijn fietsen. Wat ik nog niet kan verklaren is dat ik aan het einde van mijn ochtendrit telkens licht het geluid van het lostrekken van plakband hoor bij elke aanzet op de pedalen.

En dan de rest van de fiets: De houding is prettig. Ik heb met mijn 1.91 meter een XL frame. Dat voelde tijdens de proefrit meteen goed. Ik heb het zadel nog drie millimeter omhoog gezet, maar verder heb ik er niets meer aan veranderd.

De dikke banden geven de fiets een stoer karakter. Op een nat wegdek zie ik dat het oppervlak dat de weg raakt niet breder is dan dat het zou zijn bij een band van 32 mm. breed. En zoals eerder gezegd, lijkt de snelheid er niet echt onder te lijden. Ze zijn met name op klinkerwegen comfortabeler dan smallere banden.

Het zadel is bij mijn afstanden van 15 km. nog zeer prettig. Ik heb geen last gehad van zadelpijn of iets dergelijks.

De verlichting is perfect. Ik had lang getwijfeld of ik een naafdynamo wilde hebben, maar het comfort van het hebben van zoveel licht is erg fijn.

De usb plug is op dit moment nog niet echt en aanwinst. Ik heb er nog niets mee gedaan. Er brand tijdens het rijden continu een groen ledje op en het rubberen dopje dat er in moet valt er telkens uit. Mogelijk is die verkeerd om gemonteerd. Dit is een vraag voor bij de eerste servicebeurt.

Conclusie op dit moment? Een hele fijn fiets maar nog met wat aanloopproblemen. Ik hoop dat het allemaal nog wat in moet lopen en dat na de eerste service beurt alle probleempjes zijn verholpen!