29er versus 28″ banden

De fiets die ik gebruik als ATB is eigenlijk een cross-country fiets. Daardoor zitten er 28″ wielen in met ERTRO 622-42 banden. Deze banden blijken echter iets te glad voor het ATB werk. Daarom ben ik op zoek gegaan naar geschiktere banden. Al gauw merk je dan dat men vooral banden als de Schwalbe Racing Ralph aanbeveelt. behalve de smalle 622-33 band zijn deze alleen te koop in 26″ en 29″. Dus dan wordt het tijd uit te zoeken wat nu het verschil is tussen de 29″ en de 622.  Normaal hebben alle 28″ banden een velgmaat van 622 mm. Maar ook de 29ers hebben deze zelfde velgmaat. Ze zijn wat dat betreft dus gewoon uitwisselbaar. 28″ komt overeen met 711 mm, maar is veel meer een “ongeveer” maat voor de buitendiameter. 29″ komt overeen met 737 mm en geeft eveneens de buitenmaat aan.

Het gaat daarom bij een overstap van 28″ naar 29″ dus niet om het wiel maar om het frame. Door de grotere buitendiameter loop je namelijk het risico dat het wiel met band niet meer past. Het voorwiel kan tegen de vork aankomen, het achterwiel tegen zowel de staande als de liggende vork.

De 29″ banden hebben niet alleen een grotere diameter, ze  zijn vooral ook breder. Daardoor is er een hele grote kans dat de zijkant van de 29″ achterband de liggende en de staande vork  raakt. Het is daarom belangrijk in ieder geval een smallere variant te nemen.

In mijn geval kwam de band ook nog tegen de voorderailleur aan. Omdat dit het deel van de derailleur betrof voor het aantrekken van onderaf kon ik dit deel van de derailleur er af zagen om het probleem te verhelpen.

Update 19-10-2013:

na meerdere ritten te hebben gemaakt constateerde ik dat het zand dat door de band wordt meegenomen al enkele millimeters aluminium van mijn frame had weggeslepen. Er restte dus geen andere optie dan voor het achterwiel een stapje terug te doen naar de Schwalbe Smart-Sam 29″x 1,75 (47 mm breed).