Riemaandrijving op een fiets

Zoals al in eerdere artikelen aangegeven ben ik me aan het oriënteren op een fiets met een Pinion drive en riemaandrijving. Redenen: een riem zou aanzienlijk minder onderhoud vragen, hoeft niet gesmeerd te worden en gaat daardoor langer mee.

Nadelen die worden genoemd zijn de verliezen tijdens het fietsen en de slijtage van lagers, beide veroorzaakt door de hoge voorspanning die de riem nodig zou hebben. Daarnaast is het lastig om je achterwiel uit de fiets te halen.

Er zijn momenteel drie leveranciers van riemaandrijving voor op de fiets:

Gates, Continental en Haberstock.

De blijkbaar zo belangrijke noodzakelijke voorspanning is voor deze riemen als volgt:

Gates 124N tot 177N, oplopend tot 235N voor ruige fietsers

Continental 75N

Haberstock 0N (geen voorspanning)

Volgens een rapport van Friction Facts is het verlies bij de hoge voorspanning hoger dan bij een ketting. Als er weinig tot geen voorspanning nodig is kan de riemaandrijving juist minder energie verlies geven dan de ketting. Onafhankelijke testen met de Continental en Haberstock lijken echter nog niet gedaan omdat ze nog maar kort op de markt zijn. De Continental en de Haberstock halen hun voordeel uit grotere tanden waardoor voorspanning minder noodzakelijk is om te voorkomen dat de riem overspringt.

De meeste fietsfabrikanten met Pinion leveren deze echter met Gates. Uitzonderingen zijn:

Met Continental: Rennstahl (op maat gemaakte fietsen), Falkenjagd (MTB’s)

Met Haberstock: Wolf&Wolf

Dit zijn echter geen merken die je in Nederland makkelijk zult kunnen kopen.