Specialized sj fsr 2009 ombouwen naar 2015

Ik kreeg de vraag of ik wilde helpen een specialized stumpjumper fsr om te bouwen naar een frame van 2015. De achterbrug van de fiets was gebroken en Specialized was zo aardig om daarvoor in de plaats een carbon frame uit 2015 aan te bieden. Maar, zo werd er meteen bij gezegd, wat niet past moet je zelf kopen. Dus eerst moest de vraag beantwoord worden wat er dan allemaal zou moeten veranderen.

sj2009

Stumpjumper fsr 2009

stumpjumper fsr carbon comp 2015

stumpjumper fsr carbon comp 2015

Op het eeste gezicht zou je denken dat dat wel meevalt, maar het blijkt dat er in tussenliggende 6 jaar heel wat is veranderd.

zonder de fietsen te hebben gezien, dus op basis van de specificaties kom ik tot het volgende, waarbij ik weet dat de wielen zijn vervangen door Mavic Crossmax.

  • Het nieuwe frame wordt geleverd met een achterdemper, dus dat is geen punt van zorg.
  • De zadelpen heeft dezelfde diameter dus die kan worden gebruikt, inclusief zadel en zadelbuisklem
  • Datzelfde geldt voor de stuurpen (het naar voren stekende deel) en daarmee dus ook het stuur en de handvatten
  • De voorvork gaat helaas niet passen. De 2015 versie heeft een veerweg van 130 mm, de 2009 versie slechts 100 mm. Daarnaast heeft die laatste een recht balhoofd en de 2015 versie een taps balhoofd. Een nieuwe vork is dus onvermijdelijk, evenals een lagerset voor het balhoofd. Een RockShox Revelation vork, zoals die in de 2015 versie hoort te zitten is wel te vinden voor een bedrag tussen de 400 en 450 euro. Een lager zal ergens rond de 40 euro liggen. Om het oude voorwiel hier te kunnen blijven gebruiken kan het verstandig zijn een vork te nemen met Quick Release. Dan heb je niet de 15 mm steekas van het 2015 model, maar het bespaart wel kosten, hoewel die gering lijken. In de mavic naven zitten “inserts” waar mee de QR wordt gerealiseerd. Door deze inserts er uit te halen en te vervangen door andere voor 15 mm. zou de klus voor ongeveer 15 euro geklaard moeten zijn.
  • Voor het achterwiel zal er zeker een 12 mm steekas moeten worden geregeld. Maar ook daar is end mogelijk de Mavic naaf aan te passen met andere eindstukken. De kosten daarvoor zijn wat hoger, naar schatting 30 euro.
  • Er is geen echte aanleiding om de remmen niet over te zetten. Die zouden zo moeten passen
  • De achterderailleur bevestiging op het 2015 frame is waarschijnlijk gelijk aan die op de 2009 versie, dus ook die kan mee.
  • Voor de voorderailleur is de bevestiging veranderd. Dat betekent een nieuwe voorderailleur. Een fraaie Shimano 3 x 9 derailleur (direct mount, bottom pull) moet voor 20 euro wel te krijgen zijn. Overigens zie ik het verschil niet echt tussen een 3 x 10 en een 3 x 9 derailleur, tenzij de onderlinge tandwiel afstanden anders zijn. Dat moet ik nog eens controleren.
  • Omdat de versnellingen verder gelijk blijven kunnen dus ook de schakelhendels worden overgezet.
  • Een groter probleem ontstaat bij de trapas. Bij het 2015 model is dit een PF30 (press fit) model. Het 2009 heeft een hollowtech oplossing met een as van 24 mm. Nu is het natuurlijk mogelijk een andere crankstel aan te schaffen, maar die zijn redelijk prijzig. Een eenvoudiger oplossing lijkt een speciaal lager dat het diameter verschil overbrugt. Zoals bijvoorbeeld de oplossing van Rotor die voor ongeveer 46 euro te koop is. Hierdoor kan het oude crankstel gewoon worden gebruikt.rotor